vrijdag 21 oktober 2016
Risk/reward ratio (R/R)
Voor alle duidelijkheid nogmaals een uitleg over hoe te R/R ratio uit te rekenen en te gebruiken. Om goed te bepalen of een aandeel koopwaardig is, is het belangrijk de juiste afweging te maken tussen risico en rendement aan de hand van de risk/reward ratio. De risk/reward ratio moet minimaal factor 2 bedragen, hetgeen wil zeggen dat er minimaal 2 keer zoveel potentiële winst als maximaal risico moet zijn. Dus stel dat u 10% kunt verdienen, dan is een positie niet interessant als uw risico meer dan 5% is. Winst en risico staan dan niet in goede verhouding tot elkaar. Pas als de verhouding meer dan 2 is (bij 10% winst en minder dan 5% risico) zijn positie te overwegen. In deze Blog leg ik hieronder uit hoe eenvoudig de risk/reward ratio is uit te rekenen, maar het belangrijkste uitgangspunt is eerst dat een aandeel technisch koopwaardig is.
Voor deze uitleg neem ik Royal Dutch Shell(grafiek onderaan de Blog). Dit aandeel is in de laatste correctie opgevangen door de voormalige koerstoppen. Hiermee blijft het technische beeld positief en is ruimte vrijgekomen voor een stijging richting 25,51 (gevormd op 4 november 2015). Waarom waarderen wij dit aandeel met een koopadvies? Het potentieel tot aan de eerste weerstand 25,51 is met bijna 10% ruim voldoende, maar dat is niet het enige. Ook het maximale risico is essentieel, om dat te berekenen kijken we naar de stoploss, bij RDS ligt dat rond 22,67 (de bodem van op 13 oktober). Op basis van de slotkoers van donderdag (23,26) kunnen we dus een maximaal risico van 2,56% uitrekenen. Ik heb dan de volgende kerngetallen (op basis van de slotkoers van donderdag):
-Potentieel (afstand tussen koers 23,26 en koersdoel 25,51): 9,67%.
-Risico (afstand tussen koers 23,26 en stoploss 22,67): 2,54%
-Risk/reward ratio (9,67 : 2,54): 3,81.
Voor Royal Dutch Shell geldt na het koopsignaal dus dat de verhouding tussen potentiele winst en maximaal risico 3,81 bedraagt. U kunt potentieel dus 3,8 keer zoveel winnen ten opzichte van uw maximale verlies.
Verder kan de Risk/reward ratio ook gebruikt worden om de hefboom van uw Turbopositie te bepalen. Ik gebruik daarvoor de vuistregel dat de hefboom ongeveer even groot moet zijn als de risk/reward ratio. Dus in het geval van RDS is een Turbo Long met een hefboom van 3,5 tot 4 mogelijk. Ik selecteerde de Royal Dutch Shell Turbo Long met een hefboom van 3,7 (ISIN: NL0011649967)
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten