vrijdag 6 november 2020

Royce: Waarom vola weer terug in 't hok moet


De eerste week van de Slimste Belegger zit erop en was een feest qua volatiliteit. We hadden natuurlijk alles mee:

Ten eerste stonden de beurzen laag na de dips van oktober. Zo was de AEX vanaf medio oktober gedaald van 575,71 (weerstand van de top van 12 augustus) naar 528,68 (steun gevormd door bodem van 6 maart).

Ten tweede is november doorgaans geen slechte beursmaand, dus vanuit de seizoensinvloeden hadden we een beetje wind in de rug.

Midden in het cijferseizoen is er altijd extra veel beweging in de markten, waarvan je kan profiteren.

Maar last but not least zat de retespannende Amerikaanse verkiezingsstrijd deze week in de eindfase. Dit vormde inderdaad een prima bodem voor een reliefrally. In mijn allereerste blog voor de Slimste Belegger had ik al aangegeven dat er begin deze week maar 2 keuzes waren: Long of héél erg long

Enkele deelnemers vonden dat ik geluk heb gehad. Dat heb iki ook, zie bovenstaande punten. Maar ik heb ook een gecalculeerd risico genomen, toen ik de eerste dag, bovendien om exact om 9u, vol in Turbo’s long ben gestapt. Ik had dus het beetje geluk dat ik direct bij de eerste opleving van maandag al op winst stond. Deze winst is in de week verder opgelopen. Zoals de boxer Regillio Tuur ooit zei “Luck is what happens when preparation meets opportunity” (een gedachte oorspronkelijk afkomstig van de oude Griekse wijsgeer Seneca).

 Overigens hebben de technisch analisten het in de eerste week prima in deze eerste week van de Slimste Belegger gedaan. Bij de coaches bezetten (qua rendement) TA-ers de eerste 2 plaatsen van de ranglijst. Collega technisch analist Nico Bakker en ik eindigde trouwens ook in deze competitie van 2019 bovenaan.

Maar we moeten nog een paar weken, dus weer aan het werk. Hoe nu verder?  

De Amerikaanse verkiezingsstrijd lijkt nu voorbij, behoudens wat stuiptrekkingen van 'ik zal zijn naam niet meer noemen'. De meeste volatiliteit is dus al achter de rug. 

De financiële markten zullen weer overgaan tot de orde van de dag en ook ik ben van plan dat te doen. Ik zit met circa 50% van mijn middelen in de markt, bovendien volledig Long. Mijn resultaat staat op +27,83%. Wat ik de komende week exact ga doen moet ik nog uitvogelen, maar het belangrijkste is dat eerst de volatiliteit weer terug in zijn hok moet. Dat is een noodzaak, anders is het een indicatie dat het in de VS alsnog uit de hand loopt.  Let dus goed op de paniekbarometers!! Daarom sluit ik af met twee VIX plaatjes:

Nederlandse VIX index valt hard terug. Onder Nederlandse beleggers keert de rust weer terug

 

Amerikaanse VIX index, Wall Street's paniekbarometer doet een stap achteruit. De onrust onder Amerikaanse beleggers wordt weer beteugeld


 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten